Výkon práce pre iného zamestnávateľa počas rodičovskej dovolenky

Toho času som na predĺženej materskej dovolenke do 6. rokov dieťaťa. Od septembra 2011 by som chcela pracovať na čiastočný úväzok ako učiteľ AJ, ale u iného zamestnávateľa ako som bola zamestnaná a vlastne stále som v pracovno - právnom vzťahu s mojim pôvodným zamestnávateľom. Som povinná to nahlásiť alebo žiadať súhlas od svojho zamestnávateľa ? Môže mi naďalej trvať môj pôvodný pracovný pomer? Alebo musím dať výpoveď? Ako by to bolo v prípade PN a OČR u zamestnávateľa na čiastočný úväzok ? A čo prípadne o rok, dva odchod na MD? Od ktorého zamestnávateľa by som ju poberala? Ďakujem

na základe Vašej otázky ohľadne práce počas trvania rodičovskej dovolenky Vám zasielame nasledovné stanovisko:

V zmysle § 166 ods. 2 zákona č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v platnom znení Vám zamestnávateľ je povinný poskytnúť za účelom prehĺbenia starostlivosti o dieťa rodičovskú dovolenku v prípade dieťaťa s dlhodobo nepriaznivým zdravotným stavom až do 6 rokov jeho veku.

Podľa zákona č. 571/2009 Z. z. o rodičovskom príspevku s účinnosťou od 01.01.2011 môže poberateľ rodičovského príspevku byť zároveň zamestnaný, keďže ako podmienka priznania rodičovského príspevku odpadla riadna – osobná starostlivosť rodiča o dieťa ako aj zákaz výkonu zárobkovej činnosti. To znamená, že rodič poberajúci rodičovský príspevok môže zároveň pracovať. Zákon o rodičovskom príspevku nepodmieňuje možnosť vyplácania rodičovského príspevku a súčasného výkonu práce tým, že by muselo ísť o výkon práce pre toho istého zamestnávateľa ako pred nástupom na rodičovskú dovolenku. Rovnako ani Zákonník práce neobsahuje nijaký zákaz v tomto zmysle. Podľa príslušných ustanovení Zákonníka práce máte v súvislosti s rodičovskou dovolenkou voči svojmu pôvodnému zamestnávateľovi túto povinnosť: „Žena a muž písomne oznámia zamestnávateľovi najmenej jeden mesiac vopred predpokladaný deň nástupu na materskú dovolenku a rodičovskú dovolenku, predpokladaný deň ich prerušenia, skončenia a zmeny týkajúce sa nástupu, prerušenia a skončenia materskej dovolenky a rodičovskej dovolenky.“ (§ 166 ods. 3 ZP). Z citovaného ustanovenia vyplýva, že nie ste povinná nahlásiť výkon práce na kratší pracovný čas u iného zamestnávateľa svojmu pôvodnému zamestnávateľovi. Váš pôvodný pracovný pomer naďalej trvá a nie ste povinná dať z neho výpoveď.

Upozorňujeme na § 83 ods. 1 ZP, podľa ktorého „Zamestnanec môže popri svojom zamestnaní vykonávanom v pracovnom pomere vykonávať zárobkovú činnosť, ktorá je zhodná s predmetom činnosti zamestnávateľa, len s jeho predchádzajúcim písomným súhlasom.“

Vo svojej otázke neuvádzate, aká je Vaša pôvodná pracovná pozícia. Na novom mieste však budete vykonávať prácu učiteľa AJ, čo je pedagogická činnosť, a na tú sa vyššie citovaný zákaz konkurencie v zmysle § 83 ods. 3 ZP nevzťahuje, z čoho podľa nášho názoru vyplýva, že súhlas zamestnávateľa k výkonu pedagogickej činnosti u iného zamestnávateľa počas rodičovskej dovolenky nepotrebujete. Podľa § 83 ods. 3 ZP totiž „Obmedzenia ustanovené v odsekoch 1 a 2 sa nevzťahujú na výkon vedeckej, pedagogickej, publicistickej, lektorskej, prednášateľskej, literárnej a umeleckej činnosti.“

Pokiaľ ide o nárok na pracovné voľno z dôvodu PN a OČR, tak Zákonník práce v § 141 ods. 1 ZP stanovuje, že za tento čas ospravedlní zamestnávateľ neprítomnosť zamestnanca na pracovisku (ide o tzv. dôležité osobné prekážky v práci). To platí bez ohľadu na to, že ide o zamestnanca pracujúceho na kratší pracovný čas. Pokiaľ ide o náhradu príjmu pri PN, tak z § 5 ods. 1 zákona č. 462/2003 Z. z. o náhrade príjmu pri dočasnej práceneschopnosti v platnom znení vyplýva, že ak popri poberaní rodičovského príspevku vykonávate činnosť zamestnanca, máte nárok aj na náhradu príjmu pri dočasnej PN.

Pokiaľ ide o odchod na ďalšiu materskú dovolenku a vyplácanie materského, tak tu treba uviesť, že materské Vám nebude vyplácať zamestnávateľ – ani pôvodný ani nový. Materské je dávka sociálneho poistenia, na ktorú má zamestnankyňa nárok za splnenia podmienok uvedených rámcovo v § 48 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v platnom znení (ďalej len „zákon o sociálnom poistení“): „Poistenkyňa, ktorá je tehotná alebo ktorá sa stará o narodené dieťa, má nárok na materské, ak v posledných dvoch rokoch pred pôrodom bola nemocensky poistená najmenej 270 dní.“

To či vo Vašom prípade dôjde k vzniku nároku na materské bude nutné skúmať v relevantnom čase a za podmienok aktuálnych v danej dobe s prihliadnutím na prípadný vývoj súvisiacej legislatívy.

S pozdravom,

21.06.11