Nočná práca

dobry den ,prosim poraddte mi,dna 6.3. mi konci 3rocna MD a zamestavatel mi ponnuka volne miesto na nocne smeny. Inde vraj ma nema kam dat aze to je v poriadku ak mam vyhovujuci zdrav. stav tak mozem nastupit. Chcem sa preto spytat ze ci ako matka maloletych deti 3a 6r. možem pracovat v noci a pokial viem matka po Md nesmie pracovat v noci.Mam pravo na odstupne? Dakujem za odpoved.

na základe Vašej otázky ohľadne nočnej práce zaujímame nasledovné stanovisko:

Podmienky výkonu nočnej práce sú upravené v § 98 zákona č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v platnom znení (ďalej len "ZP"). Zamestnávateľ je povinný na svoje náklady zabezpečiť zdravotné posúdenie spôsobilosti na nočnú prácu a to v intervaloch stanovených priamo zákonom.  Na prácu v noci teda musíte byť zdravotne spôsobilá. Inak však môžete vykonávať nočnú prácu rovnako ako iní zamestnanci. Zákonník práce nestanovuje zákaz nočnej práce matkám starajúcim sa o deti vo veku, ktorý uvádzate.

Ako matka starajúca sa o dieťa mladšie ako 15 rokov však v zásade máte nárok na kratší pracovný čas alebo na inú vhodnú úpravu určeného týždenného pracovného času, ak o ňu požiadate a zamestnávateľovi v tom nebránia vážne prevádzkové dôvody (§ 164 ods. 3 ZP).

Nárok na odstupné by ste mali iba v prípade skončenia pracovného pomeru dohodu alebo výpoveďou zo strany zamestnávateľa z týchto dôvodov:

1. Ak sa zrušuje alebo premiestňuje zamestnávateľ alebo jeho časť

2. Ak sa zamestnanec stane nadbytočný vzhľadom na písomné rozhodnutie zamestnávateľa alebo príslušného orgánu o zmene jeho úloh, technického vybavenia, o znížení stavu zamestnancov s cieľom zvýšiť efektívnosť práce alebo o iných organizačných zmenách

3. Ak zamestnanec stratil vzhľadom na svoj zdravotný stav podľa lekárskeho posudku dlhodobo spôsobilosť vykonávať doterajšiu prácu.

S pozdravom,

04.03.11