Návrat z materskej/rodičovskej dovolenky

Dobry den,

mam taktuto otazku, som momentalne este na MD.
Dna 3.4.2013 som pisomne poziadala zamestnavatela o opatovne zaradenie do pracovneho pomeru, s tym ze mozem nastupom od 1.5. 2013.
Kedze sa mi doteraz nevyjadrili,chcela by som vediet ako mam postupovat, resp. ci je podla ZP nejaky stanoveny termin na takyto pripad???
Dakujem za odpoved,
Miriam

na základe Vašej otázky ohľadom postupu pri návrate matky z materskej dovolenky do zamestnania uvádzame nasledujúce stanovisko:

Právna úprava materskej a rodičovskej dovolenky je zakotvená v ustanovení § 166 a nasl. zákona č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov (ďalej len „Zákonník práce“).

V tejto súvislosti je však potrebné rozlišovať materskú dovolenku podľa ustanovenia § 166 ods. 1 Zákonníka prácerodičovskú dovolenku podľa ustanovenia § 166 ods. 2 Zákonníka práce.

Materská dovolenka sa poskytuje jednému z rodičov dieťaťa v súvislosti s pôrodom a starostlivosťou o narodené dieťa, spravidla v trvaní 34 týždňov, pričom u ženy začiatok materskej dovolenky určuje jej ošetrujúci lekár (spravidla 6 týždňov pred predpokladaným dňom pôrodu) a u muža materská dovolenka začína dňom narodenia dieťaťa.

Rodičovská dovolenka zase spravidla nasleduje po materskej dovolenke a trvá až do dňa, kedy dieťa v starostlivosti zamestnanca/zamestnankyne dovŕši 3 roky svojho veku.

Čerpanie ako materskej dovolenky, tak aj rodičovskej dovolenky je právom rodiča dieťaťa, nie jeho povinnosťou. To inými slovami znamená, že rodič dieťaťa  môže a nemusí materskú a rodičovskú dovolenku čerpať. Rovnako tak je výlučne na rozhodnutí rodiča dieťaťa v akej dĺžke bude materskú a rodičovskú dovolenku čerpať. Zákonník práce teda zakotvuje len maximálnu dĺžku materskej a rodičovskej dovolenky, ktorú je zamestnávateľ povinný rodičovi dieťaťa poskytnúť, ak sa tento rodič rozhodne niektorú z týchto dovolenie čerpať.

V súvislosti so začiatkom a ukončením čerpania materskej a rodičovskej dovolenky ustanovenie § 166 ods. 3 Zákonníka práce zakotvuje, že „žena a muž písomne oznámi zamestnávateľovi najmenej jeden mesiac vopred predpokladaný deň nástupu na materskú dovolenku a rodičovskú dovolenku, predpokladaný deň ich prerušenia, skončenia a zmeny týkajúce sa nástupu, prerušenia a skončenia materskej dovolenky a rodičovskej dovolenky.

Ak sa teda zamestnanec/zamestnankyňa na materskej alebo rodičovskej dovolenke rozhodne túto dovolenku ukončiť a nastúpiť do práce, tak túto skutočnosť písomne oznámi svojmu zamestnávateľovi (najmenej 1 mesiac vopred) a v deň uvedený v tomto oznámení jednoducho nastúpi do práce. Zákonník práce nestanovuje v takom prípade zamestnávateľovi povinnosť na toto písomné oznámenie zamestnanca osobitným spôsobom reagovať, ani mu nestanovuje v tejto súvislosti žiadnu lehotu.

Po návrate zamestnanca/zamestnankyne z materskej alebo rodičovskej dovolenky však je zamestnávateľ povinný zaradiť tohto zamestnanca alebo túto zamestnankyňu na jeho/jej pôvodnú prácu a pracovisko, resp. postupovať v súlade s ustanovením § 157 ods. 1 alebo ods. 2 Zákonníka práce.

Na základe uvedených skutočností Vám odporúčame, aby ste čo najskôr písomne oznámili svojmu zamestnávateľovi, že aj naďalej pokračujete v čerpaní rodičovskej dovolenky (ak na jej čerpanie ešte máte nárok) a oznámili mu nový predpokladaný nástup do práce, kedy už do práce skutočne nastúpite.

Ak už na čerpanie rodičovskej dovolenky nemáte nárok, tak Vám odporúčame, aby ste sa so svojím zamestnávateľom dohodli na inom riešení vzniknutej situácie (napr. čerpanie starej nevyčerpanej dovolenky za obdobie pred nástupom na materskú dovolenku), tu sa však už bude vyžadovať súhlas a súčinnosť zamestnávateľa.

28.06.13